PROJEKT CZYTELNICZY NA ROK SZKOLNY 2018/2019 „ Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŻYCIE, CZYLI ZALAJKUJ TO.”
przygotowany przez Sylwię Dworek i Irenę Gryckiewicz.
Słowo przedwstępne: Chciałyśmy zrobić z koleżanką „coś”, by zachęcić uczniów do czytania, do samodzielnego czytania, lub słuchania, do obcowania z książką, z szeroko rozumianą literaturą. Chciałybyśmy , by towarzyszyła uczniom na co dzień, szczególnie w dobie komputeryzacji, internetu i telefonii komórkowej. Zdajemy sobie sprawę, że technologie są niezwykle użyteczne w życiu człowieka, ale chcemy pokazać jak inaczej można spędzać czas, czerpać z tego radość, uczyć się, rozwijać i bawić. Projekt ten wpisuje się w Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.
WSTĘP:
Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być troską nas wszystkich- nauczycieli, wychowawców, rodziców. Tylko wspólna praca może przynieść pozytywny efekt w postaci dzieci czytających książki. We współczesnej dobie technologii komputerowych i wszechobecnej telewizji, książka została odsunięta na plan dalszy. Choć mogłoby się wydawać, że przeżywa kryzys to jednak nadal jest najważniejszym środkiem przekazywania wiedzy. Czytanie rozwija nie tylko sferę poznawczo- intelektualną, ale pomaga budować system wartości moralno- społecznych. Książka wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem zabawy i rozrywki. Kontakt z książką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. Jest też nośnikiem ważnych uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy odróżniania dobra od zła, zachęca do refleksji nad własnymi czynami, zachowaniami, słowami. Jest to ważne szczególnie dzisiaj w świecie narastającej demoralizacji młodego pokolenia.
Czy warto trudzić się, by przyciągnąć uczniów do książki?? Na pewno warto, chociażby ze względu na rolę książki, która wzmacnia w człowieku to, co najlepsze, jest ważnym elementem samorozwoju człowieka. Projekt jest też naszą odpowiedzią i udziałem w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Uczniowie mogą korzystać w bibliotece z pięknego księgozbioru, który systematycznie się rozszerza. Są to książki adresowane do dzieci i młodzieży, albumy tematyczne, bajki dla najmłodszych.
Podstawowym założeniem projektu jest rozwijanie kontaktu dzieci z książką w taki sposób, by był radością i przygodą. Chcemy rozbudzić motywację do czytania, do obcowania z książką; rozwijać aktywność i ciekawość związaną ze światem książki, wspomagać rozwój emocjonalny i moralny. Zależy nam, by każda klasa, każdy uczeń mógł brać udział w tym projekcie na miarę swoich sił i możliwości. Wielość zadań i pomysłów pozwoli każdej klasie włączyć się do projektu i aktywnie w nim uczestniczyć.
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Poznawanie utworów literatury dziecięcej ( bajki, wiersze, opowiadania, baśnie, legendy) z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka.
- Ukazanie właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych.
- Włączenie się do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa poprzez realizację projektu.
CELE EDUKACYJNE PROJEKTU:
- Wprowadzenie dzieci w świat książek.
- Kształtowanie nawyku słuchania i opowiadania.
- Wzbogacanie słownictwa dzieci.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
- Doskonalenie umiejętności językowych.
- Zachęcanie dzieci do samodzielnego korzystania z książek ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi.
- Zachęcanie rodziców do systematycznego i głośnego czytania dzieciom.
- Budzenie zainteresowań książką poprzez zabawy plastyczne, warsztaty, kąciki książek w klasach, konkursy.
- Integrowanie grupy przez wspólną pracę i zabawę.
- Stwarzanie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego czytania.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, uczenie wartości moralnych.
- Eliminowanie negatywnych emocji.
- Wyrażanie swoich uczuć i emocji słowami.
- Wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu.
- Zapoznanie z zasadami korzystania książek, biblioteki szkolnej, wdrażanie do dbałości i szacunku do książek.
- Kształtowanie pożądanych postaw społecznych.
ZADANIA |
TERMIN |
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Stworzenie projektu |
V/VI 2018 |
Wyznaczenie celów, założeń i napisanie projektu |
Sylwia Dworek, Irena Gryckiewicz |
Przedstawienie projektu na zebraniu rady pedagogicznej oraz Radzie Rodziców |
VIII/ IX 2018 |
Przedstawienie radzie pedagogicznej projektu: celów, założeń, zadań, sposobów realizacji, terminów, osób odpowiedzialnych. Przedstawienie projektu na stronie internetowej szkoły i na fb.
|
Sylwia Dworek, Irena Gryckiewicz |
Pasowanie uczniów na „ aktywnych czytelników i przyjaciół książki.” Ogłoszenie konkursu na: 1.Najbardziej aktywnego czytelnika 2. Przyjaciela i bywalca biblioteki szkolnej |
IX 2018
IX. 2018- V. 2019 |
Zorganizowanie uroczystego pasowania i ogłoszenie konkursu na aktywnych czytelników i przyjaciół książki. Dzieci wypożyczają i czytają przez cały rok.Ogłoszenie wyników w czerwcu. |
Sylwia Dworek, Irena Gryckiewicz, Beata Bochenek |
Klasowe kąciki czytelnicze: „Moje ulubione książeczki.” Pogadanka wychowawcy z uczniami na temat szacunku do książek, odpowiedniego obchodzenia się z nimi |
IX- X. 2018 |
Założenie klasowego kącika czytelniczego z ulubionymi książeczkami. Przedstawienie kącików w postaci zdjęć na gazetce szkolnej i na fb
|
Wychowawcy klas, Koordynatorzy: S. Dworek i I.Gryckiewicz |
Akcja „Czytam 20 minut dziennie- codziennie.”
|
Cały rok i zawsze Ogłoszenie X. 2018 |
Zaproszenie do projektu rodziców, zachęcenie do czytania dzieciom bajek, wierszyków, baśni 20 minut każdego dnia. Zapoznanie rodziców i Rady Rodziców z projektem podczas rozpoczęcia roku szkolnego. Zaproszenie do akcji na stronie internetowej szkoły i na fb.
|
Wychowawcy klas Rodzice S. Dworek I. Gryckiewicz |
Konkurs dla grona pedagogicznego: „ Z jakiej to książki?” |
X 2018- okazji Dnia KEN |
Zaproszenie do zabawy grono pedagogiczne. Drużyny rozpoznają tytuł i autora książki/ bajki/ wiersza po przeczytanym fragmencie. Pokazanie uczniom, że czytanie może, znajomość utworów literackich jest wartościową, świetną rozrywką i zabawą. Znane cytaty przedstawiają – czytają uczniowie |
S.Dworek I.Gryckiewicz |
„ Przyłapani na czytaniu”
|
Cały rok
|
Zabawna akcja, która pokazuje uczniów, nauczycieli, pracowników czytających książkę, gazetę- dosłownie „ przyłapani na czytaniu” J. Mogą to być także zdjęcia zrobione w domu podczas wspólnego czytania z dzieckiem. Osoby takie, będą miały zrobione zdjęcie i umieszczone na gazetce (za zgodą), a rodzice przesyłają takie zdjęcie poprzez wiadomość multimedialną |
Nauczyciele Rodzice S. Dworek I. Gryckiewicz M.de Virion |
„Spotkania z książką” |
Wg. ustaleń |
Wyjście do 1.Biblioteki Wojewódzkiej, 2. Ośrodka Czytelnictwa Niepełnosprawnych. Uczniowie zapoznają się z pracą bibliotekarza, z działalnością biblioteki, oglądają księgozbiory, biorą udział w zorganizowanych dla nich zajęciach. |
B. Bochenek S. Dworek I. Gryckiewicz |
Mistrzowie czytania” czyli poczytaj mi kolego |
IV/ V 2019 |
Zaproszenie do akcji uczniów klas starszych, którzy raz w tygodniu czytają fragmenty różnych bajek (15- 20 minut) |
S. Dworek I. Gryckiewicz Uczniowie czytający młodszym kolegom |
„ Literacka wymiana” |
III 2019 |
W miesiącu marcu w wyznaczonym tygodniu uczniowie wymieniają się swoimi książkami, przynosimy swoje do biblioteki. Tam będzie punkt wymiany. Akcja na fali modnego i pożytecznego bookcrossingu- poznajemy inne książki bez ponoszenia kosztów. |
B. Bochenek S. Dworek I. Gryckiewicz |
Bajkoterapia |
wg harmonogramu (warsztaty raz w miesiącu począwszy od października) |
Prowadzenie zajęć i warsztatów z bajkoterapii dla uczniów naszej szkoły połączone z zajęciami plastycznymi |
Psycholodzy: J. Bobińska, H.Federowicz Koordynatorzy: S. Dworek, I.Gryckiewicz |
Konkurs na najbardziej oryginalną zakładkę do książki |
XI. 2018 |
Ogłoszenie zasad konkursu dla wszystkich uczniów naszej szkoły na najbardziej oryginalną zakładkę do książki. |
Wychowawcy klas, nauczyciele plastyki i zajęć artystycznych, S. Dworek, I. Gryckiewicz |
Światowy Dzień Pluszowego Misia- „Miś jako bohater bajek.” |
XI. 2018 |
Prezentacja bajek, książek, których bohaterem jest miś. Zapoznanie dzieci z historią pluszowego misia. Gry i zabawy o misiach. Wykonanie prac plastycznych: „ Mój pluszowy miś.”
|
H. Federowicz, E. de Virion, S. Dworek, I. Gryckiewicz |
Wywiad z nauczycielami i pracownikami szkoły: „ Moja ulubiona książka z dzieciństwa.” |
I.2019 |
Przeprowadzenie przez samorząd uczniowski wywiadów z nauczycielami i pracownikami szkoły na temat ulubionej książki z dzieciństwa oraz roli książki w życiu. Umieszczenie relacji na tablicy w holu szkoły oraz na stronie internetowej i fb. |
Samorząd uczniowski, M. de Virion, S. Dworek, I. Gryckiewicz |
Selfie z moją ulubioną książką |
II.2019 |
Zdjęcia przesyłamy poprzez wiadomość multimedialną. Ukażą się na gazetce i fb. Zdjęcia mogą być rodzinne |
Marcin de Virion Sylwia Dworek Irena Gryckiewicz |
Projekt okładki do mojej ulubionej książki |
III.2019
|
Wykonanie okładki do ulubionej książki dowolną techniką- komputerowo, projekt ołówkiem, kredkami, farbami Umieszczenie prac na tablicy w holu szkoły i na stronie internetowej oraz na fb |
Nauczyciele plastyki, M.de Virion |
IV edycja konkursu recytatorskiego
|
IV.2019 |
Uczestnicy konkursu wybierają utwór o określonej tematyce edycji , uczą się go i recytują. Jury ocenia |
I. Gryckiewicz K. Litwińska |
Jak powstaje książka? Wizyta w drukarni |
IV. 2019 |
Z okazji Światowego Dnia Książki wyjście do drukarni, aby pokazać skąd się bierze książka, jak powstaje, zanim trafi do naszych rąk.
|
S. Dworek I. Gryckiewicz |
Spotkanie z ciekawą osobą |
V. 2019
|
Spotkanie z autorem książek. Rozmowa na temat książek, pisania. Uczniowie mają możliwość zadania pytań |
Sylwia Dworek Irena Gryckiewicz |
Nauczyciele dzieciom: „ Recytujemy znane wiersze dla dzieci.” Świętujemy Dzień Dziecka |
VI. 2019 |
Występ chętnych nauczycieli, którzy recytują najbardziej znane wiersze dla dzieciJ |
Koordynatorzy, chętni nauczyciele J ( Sylwia D., Irena S. , Krysia M., Kasia L., Kasia Staszewska, Iwona S., Basia Ś., Kalina K., Waldek K., Gosia B., Ania W., Hania F., Asia B.) |
Ogłoszenie wyników konkursu na najbardziej aktywnego czytelnika, krótkie podsumowanie |
VI. 2019 |
Ogłoszenie wyników, wręczenie nagród, krótkie podsumowanie projektu, podziękowanie wszystkim uczniom za udział nauczycielom, wychowawcom za pomoc w realizacji zadań. |
B. Bochenek S. Dworek I.Gryckiewicz
|
EWALUACJA:
- krótka ankieta dla nauczycieli, rodziców i uczniów na temat wrażeń, spostrzeżeń dotyczących wszystkich aspektów projektu- jego wpływu na świadomość, rozbudzenie chęci czytania. Przedstawienie wyników na radzie pedagogicznej SIERPIEŃ 2019.
POTRZEBNE MATERIAŁY:
Duża tablica do relacjonowania tego co aktualnie dzieje się w projekcie, arkusze szarego papieru ( ok.50), biały brystol, pisaki, kredki, papier do dyplomów, nagrody
Projekt przygotowały:
Sylwia Dworek i Irena Gryckiewicz